Leta i den här bloggen

lördag 2 april 2011

Platsen där filmare och finansiärer möts!


Det är lördag, gråmulet, men våren är helt klart på väg. Jag ska ut en sväng, titta på träd och buskar, se om man kan ana att det knoppas. Men först några rader om ett pitchningsforum, som jag egentligen hade tänkt att skriva om för ett par veckor sedan...

Som jag tidigare nämnt, hade jag möjlighet att vara med på Barn- och ungdomsfilmfestivalen i Malmö, BUFF, detta år. Den festivalen är så mycket! Arrangemangets betydelse för svensk barn- och ungdomsfilm kan nog inte överskattas. Förutom möjligheten för barn och unga (och vuxna!) att se en massa bra filmer från hela världen, kan man vara med på seminarier och worksghops av olika slag.

Vad jag inte hade riktigt koll på var att BUFF  också är ett viktigt "finansieringsforum": en plats där filmare och finansiärer paras ihop. I år fyllde detta forum fem år. Inte mindre än 70 procent av filmprojekten som pitchas (dvs säljs in) blir också färdiga filmer. Det är en stark ökning motför tidigare år. Och behovet av denna mötesplats verkar bara öka. Tacka för det, då det knappt finns några andra pitchningsforum för just barnfilm! För ett par år sedan var det cirka 100 deltagare, i år var det drygt 200...

I en intervju på radion hörde jag ledaren Annetta Brejner säga att det märks att det inte bara är filmare och producenter , utan att det också är finansiärerna själva , som har ett behov av detta forum. Man kommer för att se och få kunskap om vad producenterna tror på, vad som ligger i tiden, vad de siktar på för framtida barn- och ungdomsfilm.

Själv är jag så naiv att jag tror på barnfilmens framtid. Att det återigen kommer göras mycket barnfilm i Astrid Lindgrens Småland! Här kan man hyra in sig (billigt) i lador och skapa fantastiska filmstudios. Och Skogen är en scen användbar till mycket! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar